۱۳۹۵ فروردین ۲۴, سه‌شنبه

آمار بيكاران و كارگران اخراجي به ما چه ميگويد ..؟



صورت مساله
در سالي كه گذشته، خبري كه به صورت ثابت انعكاس داشت؛ خبر «اخراج كارگران» بود و اين خبر تا به امروز بي وقفه استمرار داشته
و در آينده نيز ادامه خواهد داشت؛ سوال اين است كه آيا دراين نظام نقطه پاياني بر روند اخراج #كارگران وجود دارد؟ بازتاب اجتماعي خيل عظيم بيكاران چيست؟  

نگاهي به اخبار
تيتر برخي از اخبار اخراج كارگران در همين يك الي دو ماه گذشته گوشه اي از واقعيتها را نشان مي‌دهد:
کارخانه یخچال سازی «زاگرس» در جاده مخصوص کرج دست به اخراج کارگران قراردادی زد و دهها کارگر از کار #بیکار شدند / شهرداری مرودشت در استان فارس در سال جدید 150تن از کارکنان و کارگرانش را اخراج کرد / صدها تن از کارگران نساجی مشهد و بروجرد و کارگران معدن کرمان، در سال جدید و در آستانه روز جهانی کارگر، اخراج یا به‌دلیل تعطیلی کارخانه بیکار شدند / در شروع سال جدید 150تن از کارگران معدن ذغال‌سنگ ”معدن جو “در طبس اخراج شدند/ در کارخانه فولاد لوشان 52تن از کارگران در سال جدید اخراج شدند / کارخانه اکیا خودرو تبریز 60درصد پرسنل خود را به‌خاطر کمبود نقدینگی اخراج کرد / 55تن از کارگران با سابقه کارخانه فولاد البرز در تاکستان در آستانه سال جدید اخراج و از تمدید قرارداد با آنها خودداری شد/ بیش از 300تن از کارگران معدن زغال‌سنگ چشمه پودنه در شهرستان کوهبنان در استان کرمان، بیکار شدند/ 150نفر از کارکنان شرکت کاشی سعدی (بوستان)  به‌دلیل ورشکستگی اخراج شدند / در مشهد 1200تن از کارگران سه واحد تولیدی نساجی از کار بیکار شدند/. . . .

نگاهي به آمار بيكاران
حالا نگاهي به آمار بيكاران داشته باشيم؛ لشكري كه مستمر و در هر ساعت به آن اضافه مي‌شود:
 بنا‌به آمار و ارقامی که بالاترین مقامات رسمی نظام ارائه می‌کنند بین 5 تا 15 میلیون ایرانی بیکار هستند / محسن جلال پور رئیس اتاق بازرگانی عدد بیکاران کشور بیش از پنج میلیون برآورد كرد و گفت: در هر ساعت حدود 150نفر به جمعیت بیکاران افزوده می‌شود! / ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی گفت: ” الان، چیزی نزدیک به 15میلیون بیکار در ایران وجود دارد/ قرائتی گفت: بیش از هفت میلیون لیسانس و فوق‌لیسانس بیکار در کشور وجود دارد و ....

نتيجه
با اخراج کارگران روزانه به خیل جمعیت بیکاران کشور اضافه مي‌شود. روند اخراج كارگران و افزايش بيكاران مانند توده بهمني بزرگ سر باز ايستادن ندارد و روز به روز بزرگ و بزرگ تر مي‌شود / هيچ ترديدي نيست كه اين نظام نه توان حل مساله كار كارگران و نه توان مقابله با لشكر بيكاران دارد؛ توده عظيم و خشمگين لشكران اخراج شدگان و بيكاران چون سيل خروشان در راه است و بي ترديد اين بهمن عظيم  و اين سيل خروشان، عاملان اين جنايت عظيم اجتماعي در راس نظام را از سر راه خود جارو خواهد كرد؛ روزنامه اعتماد نوشت: «حالا دیگر باید پذیرفت که کشور روی گسل بیکاری قرار دارد» يعني  بايد پذيرفت كه «زلزله اي در راه است».

هیچ نظری موجود نیست: